Mar del Plata - argentinská Riviera

Do Mar del Platy jsme přijeli brzy ráno. Z Buenos Aires jsme vyjeli v jednu v noci a celou pětihodinovou cestu v jsme prospali. Tentokrát jsme nemuseli řešit žádné ubytování, jeli jsme totiž navštívit přátele.

Chvíli nám trvalo, než jsme se zorientovali a našli si taxi, ale za chvíli už jsme pozorovali z auta pozvolna se probouzející město. Taxík zastavil před mrakodrapem přímo u pláže.

Z balkonu 28. byl dechberoucí výhled.

Pod námi byla prázdná pláž, na kterou narážely zpěněné vlny a do nedohledna se rozprostíral Atlantický oceán. Všude byl klid, jen přímo pod balkonem jsme mohli sledovat silnici s projíždějícími auty, která z té výšky vypadala jako dětská autodráha. Přímo na pláži stálo tiché a opuštěné koncertní pódium a prázdný lunapark.

Po typické argentinské snídani, kávě a facturas - malých koláčcích plněných marmeládou nebo vanilkovou náplní s polevou ze třtinového cukru, jsme lačně vyrazili na obhlídku města.

Když jsme vyšli z domu, ulice se pomalu zaplňovala lidmi a po chodnících kolem pláže spěchala spousta sportovně oděných rekreantů, kteří vyrazili na svou ranní tůru nebo si šli zaběhat. Na pláži cvičila skupina žen aerobik.

Mar del Plata je poměrně velké město, má přes půl milionu obyvatel. Městská architektura zde překvapuje svojí pestrostí. Vysoké věžáky se střídají s kouzelnými vilkami, zbytky zdejší původní zástavby. Dovedu si představit, že v dobách, kdy město tvořily pouze ulice plné těchto krásných domků, zde muselo být vskutku romantické lázeňské prostředí. Narůstající cestovní ruch a stále větší příliv prázdninových rekreantů si však vyžádaly postupnou demolici staré zástavby a výstavbu nových hotelů a věžáků s mnoha byty, které jsou mimo sezonu vetšinou prázdné.

Naši hostitelé nás provedli městem, ukázali nám, kde se dobře nakupuje, kde jsou dobré restaurace a kde se dají výhodně měnit peníze. I Mar del Plata má svoji ulici, kde postávají veksláci a nabízejí cambio. Mají dokonce stejný kurz jako jejich kolegové v Buenos Aires, jen svou živnost neprovozují v trafikách, ale přímo na ulici.

Kolem poledne už se pláž hemžila stovkami lidí, další davy proudily po cestách okolo, kde už stály stánky s nejrůznějším zbožím. I lunapark ožil, kolotoče se točily a do daleka bylo slyšet hudbu.

Obchody se zavřely na dobu odpolední siesty.

Argentina se probouzí k životu kolem páté, kdy se obchody opět otvírají a ulice se zaplňují lidmi.

Restaurace zvečera zejí prázdnotou,  začínají se plnit až kolem půl desáté. Po desáté hodině je většina stolů obsazena a pak už před vchodem postávají skupinky lidí, kteří čekají až se uvolní nějaký stůl.

Okna mají velká jako výkladní skříně a většinou je za nimi vidět ohniště, kde jsou nad rozžhavenými uhlíky vztyčeny nakloněné kovové konstrukce, na kterých jsou upevněna celá hovězí žebra, půl selete a půlka ovce nebo kozy. Maso se pomaloučku peče a výsledek je nepopsatelný. Bylo pro mne nepochopitelné, že ze stejných hovězích žeber, která my tady vaříme čtyři hodiny v hrnci než maso změkne, aby bylo použitelné do rajské omáčky, oni udělají po chvilce grilování takovou delikatesu. Zdá se, že mezi krávou středoevropskou a krávou jihoamerickou je nebetyčný rozdíl.

Přátelé našich hostitelů nás pozvali k sobě domů na večeři.

Byli jsme uvedeni do prostorné garáže, kde stál dlouhý prostřený stůl s lavicemi. Výklenek ve zdi vyplňoval  gril, na kterém se peklo asado. Střed roštu zabíral obrovský kus hovězích žeber, okolo se opékaly klobásy, z nichž některé  vypadaly trochu jako naše jelita. Pekly tam i ledvinky a střeva. Hostitel a šéfkuchař v jedné osobě stál u grilu a velkou vidlicí otáčel maso.

Stůl se začal plnit košíky s pečivem, mističkami se salsou a dalšími omáčkami a mísami se salátem ze strouhané mrkve a rajčat. Jako předkrm jsme dostali několik koleček od každé klobásy, kousek ledvinky a dokřupava vypečená střeva. Bylo to vynikající. Na pečená střeva jsme sice pohlíželi z počátku s nedůvěrou, ale pak jsme byly překvapeni, jak je to dobré. Mezi tím se dopekla žebra, která hostitel rozkrájel na čtverečky, a ty pak nakládal na talíř každému, kdo už dojídal. Maso bylo vynikající, zvláště se salsou chimichurri. Dobrý byl i mrkvový salát a lahodné argentinské víno. Bodrý hostitel neustále vtipkoval a bavil celou společnost. Když jsme se přejedeni a unaveni zvedli k odchodu, bylo půl druhé. Na ulicích bylo živo jako v poledne, všude plno lidí, rodiče s dětmi, dokonce i s kojenci v kočárcích. Představovala jsem si, jak se jim asi vstává ráno do práce.

Příští den jsme hned po snídani vyrazili na procházku kolem moře. Šli jsme po nábřeží podél ještě prázdných pláží, které se jen pozvolna zaplňovaly lidmi, až k přístavu.

Na pláži ukryté mezi skalami se na sluníčku vyhřívala velká skupina lachtanů. Občas se některý z nich zvedl a kousek popolezl nebo jen zvedl hlavu a vydal charakteristický zvuk, ale většinou se jen líně rozvalovali v horkém písku.

Došli jsme do přístavu a pokračovali dál, kolem kotviště starých vyřazených lodí, pěšinou kolem moře, až k vlnolamu, na kterém stojí do daleka viditelná vysoká, bílá socha Krista, která připomíná známou sochu v Rio de Janeiru.

Na večeře jsme byli často zváni do pohostinné garáže argentinského kamaráda, kde jsme se cpali jeho úžasným asadem, nebo jsme šli do některé restaurace, kam zase na oplátku zvali naši hostitelé své místní přátele. V garáži se tvořily i jiné speciality šéfkuchaře. Například bezkonkurenční paella, připravovaná v pánvi velikosti kola od osobního auta.

V tomto duchu dva týdny uběhly jako voda a já jsem se chystala na cestu domů. Těšila jsem se na děti a vnoučata, ale současně se mi vůbec nechtělo rozloučit se s pohostinnou a krásnou Mar del Platou. Zamilovala jsem si ty ranní procházky kolem oceánu a průzkumné cesty po městě. To brouzdání v písku, kdy mi vlny omývaly nohy, ten výhled z balkonu na tu nekonečnou stříbrnou vodní hladinu.

Nechtělo se mi připustit si, že moje cestování je u konce a už vůbec jsem si nedovedla představit, že se z toho nádherného parného léta najednou ocitnu uprostřed nevlídné evropské zimy.

Ale den odjezdu se nemilosrdně blížil, až jsem se jednoho rána ocitla znovu v taxíku, který mne vezl tentokrát opačným směrem, na autobusové nádraží.

Jela jsem autobusem, který jel přímo na letiště do Buenos Aires. Několik hodin jsem strávila čekáním na letadlo do Paříže a odkud už jsem pokračovala přímo domů. Cesta z Mar del Platy do Prahy trvala celkem 34 hodin, ale proběhla hladce, bez jakéhokoli dobrodružství.

Na letiště pro mne přijel syn s vnoučaty. Čekali v příletové hale a aby byli styloví, drželi cedulí: BABIČKA.

Mar del Plata

Autor: Marie Kubešová | neděle 3.5.2015 13:41 | karma článku: 12,85 | přečteno: 337x

Věčné město Řím

O bohaté historii a úžasných památkách Říma toho bylo napsáno nepočítaně. Nic ale nemůže dostatečně vylíčit skutečnost. Do Říma prostě musíte jet a vidět ho na vlastní oči.

25.4.2023 v 20:33 | Karma: 14,32 | Přečteno: 293x | Diskuse| Cestování

Marie Kubešová

Jak jsem bojovala s nemocí

Toto povídání je staré 10 let a mým blogům se poněkud vymyká. Ale protože je bohužel stále spousta lidí, kteří bojují s nemocí, jejíž název, snad z pověrčivosti, zásadně nevyslovuji, je toto téma stále aktuální.

12.10.2022 v 10:22 | Karma: 21,53 | Přečteno: 477x | Diskuse| Osobní

Žamberk

V údolí Divoké Orlice, na křižovatce obchodních cest z Čech na Moravu a do Kladska, na místě bývalé slovanské osady, vzniklo ve druhé polovině 13. století německé městečko Senftenberg.

1.8.2022 v 13:32 | Karma: 13,34 | Přečteno: 235x | Diskuse| Cestování

Zámek Bon Repos

je barokní, původně lovecký zámeček, který najdeme nedaleko Prahy, na vrchu Čihadlo u Lysé nad Labem.

26.7.2022 v 17:20 | Karma: 13,21 | Přečteno: 300x | Diskuse| Cestování

Heřmanův Městec

je dalším typem na výlet do okolí Chrudimi. Městečko, ležící na úpatí Železných hor, má zajímavou historii, krásně opravenou židovskou synagogu a židovský hřbitov.

21.7.2022 v 15:40 | Karma: 12,49 | Přečteno: 250x | Diskuse| Cestování

Zámek Choltice

je oblíbeným cílem rodinných výletů. V zámeckém parku je pohádkový okruh Svět vodníků a loutek Černého divadla se spoustou pohádkových postav, jehož patronem je nejznámější český vodník Josef Dvořák.

17.7.2022 v 13:20 | Karma: 11,37 | Přečteno: 195x | Diskuse| Cestování

Slatiňany

Jen pár kilometrů od Chrudimi leží městečko Slatiňany, kde můžeme navštívit krásný novogotický zámek a jeden z našich největších hřebčínů.

4.7.2022 v 10:45 | Karma: 16,55 | Přečteno: 1375x | Diskuse| Cestování

Marie Kubešová

Chrudim – město, kde stojí za to žít

je druhé největší město pardubického kraje, pro své kouzelné historické centrum nazývané též Athénami východních Čech.

27.6.2022 v 20:34 | Karma: 18,23 | Přečteno: 458x | Diskuse| Cestování

Zámek Maleč

památník dvou významných osobností našeho národního obrození, Františka Palackého a Františka Ladislava Riegera.

14.6.2022 v 9:20 | Karma: 13,49 | Přečteno: 279x | Diskuse| Cestování

Hřensko

V sevření skalnatého kaňonu, na soutoku Labe a říčky Kamenice, leží obec s nejnižší nadmořskou výškou u nás a přesto působící jako by vyrostla vysoko v horách

17.11.2021 v 17:19 | Karma: 13,00 | Přečteno: 221x | Diskuse| Cestování

Pécs

Maďarské multikulturní centrum a brána do Středomoří, krásné historické město Pécs, česky zvané Pětikostelí, bylo v roce 2010 právem vyhlášeno evropským hlavním městem kultury.

4.11.2021 v 19:28 | Karma: 15,09 | Přečteno: 258x | Diskuse| Cestování

Harkány

Maďarské městečko s pouhými 4000 obyvateli a velké lázně s milionem návštěvníků ročně, kteří se sem znovu a znovu vracejí, to je Harkány.

2.11.2021 v 11:13 | Karma: 17,89 | Přečteno: 486x | Diskuse| Cestování

Krakov

Nádherné město, rozkládající se nad Vislou, kde z vrchu Wawel na řeku zhlíží majestátní královský hrad, má bohatou a zajímavou historii, již od dob svého založení mnohokrát provázanou s historií naší země.

24.10.2021 v 23:10 | Karma: 16,13 | Přečteno: 295x | Diskuse| Cestování

Dačice

Půvabné jihočeské město Dačice je zajímavé nejen pomníkem kostce cukru, ale především pěkným historickým centrem a zámkem s romantickým parkem.

18.11.2020 v 14:32 | Karma: 16,80 | Přečteno: 371x | Diskuse| Cestování

Zámek Chyše

Kousek od Žlutic najdeme další zachráněnou perlu karlovarského kraje. Zdevastovaný novogotický zámek a pivovar zachránil z ruin a nádherně zrekonstruoval příbuzný původních majitelů, který zchátralý objekt koupil od státu.

4.11.2020 v 16:23 | Karma: 21,12 | Přečteno: 435x | Diskuse| Cestování

Manětín

Malebné městečko uprostřed lesnaté krajiny na sever od Plzně bývá oprávněně nazýváno barokní perlou západních Čech. Svůj podpis tady zanechali nejvěhlasnější umělci barokního období.

30.10.2020 v 22:11 | Karma: 22,38 | Přečteno: 497x | Diskuse| Cestování

Žlutice

Nedaleko Karlových Varů, ve svahu nad řekou Střelou, pod vrchem Vladařem, se rozkládá starobylé městečko s bohatou historií a s uličkami tak úzkými a strmými, že je někdy problém jimi projet.

23.10.2020 v 21:43 | Karma: 17,94 | Přečteno: 416x | Diskuse| Cestování

Blatná

Podbrdské městečko na řece Lomnici, obklopené rybníky, je opět známé především díky svému zámku, který vyniká svojí architekturou i polohou.

11.10.2020 v 16:04 | Karma: 18,76 | Přečteno: 397x | Diskuse| Cestování

Březnice

Kouzelné městečko Březnice nedaleko Příbrami se výrazně zapsalo do naší historie především krásou a romantickou historií zdejšího zámku.

6.10.2020 v 19:47 | Karma: 18,96 | Přečteno: 379x | Diskuse| Cestování

Rožmitál pod Třemšínem

je známý především jako dlouholeté působiště Jakuba Jana Ryby. Nutno předeslat, že toto podbrdské městečko na první pohled nepůsobí nějakým úžasným dojmem, ale pokud tam strávíte pár dní,

3.9.2020 v 10:37 | Karma: 14,58 | Přečteno: 367x | Diskuse| Cestování
Akční důchodkyně, vášnivá milovnice života a cestování.